Wycieczki

Kierunek – Czeski Raj

Wycieczka do Czech

Wczesnym świtem 25 czerwca 2022 r.  wyruszyliśmy z drużyną  klubowiczek  w trasę na podbój  pobliskich  zagranicznych szklaków turystycznych — kierunek Czeski Raj.

Pierwszy etap naszej podróży to Zamek Sychrov. To neogotycka budowla  położona w północno- zachodniej części Czech, 21 kilometrów od Liberca.

Na krótką chwilę przenieśliśmy się w czasie, zwiedzaliśmy komnaty zamkowe, które mimo upływu czasu budziły zaskoczenie bogactwem  wyposażenia i jego przepychem. Niektóre z eksponatów budziły dłuższą refleksję i zadumę, a inne sprawiały, że pojawiał się uśmiech na twarzach, kiedy poznaliśmy ich historię.

Kolejnym przystankiem na dłuższą chwilę, podczas  wycieczki był Browar Svijany.  Znajduje się on tuż przy autostradzie prowadzącej do Liberca na wysokości Mladá Boleslav. Jest to jeden z najstarszych czeskich browarów i ma za sobą barwną historię, którą mieliśmy okazję poznać podczas zwiedzania.

Produkcja piwa  w tym zakładzie przekracza 6000 tys. hektolitrów rocznie. Browar ten jako jeden z niewielu znajduje się nadal w rękach wyłącznie czeskich właścicieli.  Dlatego też piwo stale jest produkowane na podstawie takich samych procedur, jak w połowie ubiegłego wieku, w czasie kiedy czeskie piwo było słynne na całym świecie.

Po tej niezwykłej przygodzie z czeskim piwem konieczne było wstąpienie do Pivovarskiej Hospody, aby się posilić i nabrać energii do dalszej wędrówki.

Przed  nami  kolejnym punktem wyprawy było zwiedzanie Zámku  Svijany. Znajduje się on na skraju Czeskiego Raju, mniej niż godzinę jazdy od Pragi a jego historia także związana jest  z pobliskim browarem. Okolica i wnętrza zabudowy oraz bogata  historia nie zawiodły naszych oczekiwań. Pełni wrażeń i emocji opuściliśmy zamek i zmierzaliśmy do ostatniego punktu naszego planu podróży.  Było nim miasteczko Turnov. Leży ono w samym sercu Czeskiego Raju.

Miasto  to znane jest jako tradycyjne centrum polerowania kamieni szlachetnych, wytwórstwa szkła i rękodzieła artystycznego.  Mieliśmy możliwość podziwiania niezwykłego kunsztu ówczesnych jubilerów.  Biżuteria prezentowała się wytwornie i wśród wszystkich uczestników budziła wielki zachwyt. Turnov, mimo iż jest niewielkim miastem, posiada duże muzeum, 6 kościołów i synagogę. A w pobliżu znajduje się wiele zamków i zabytków architektury wiejskiej, które także można zwiedzać. Jednak po pozostanie to w planach na kolejną wycieczkę.

Miło było spędzić czas w gronie koleżanek z Klubu i bliskich znajomych w przyjemnej atmosferze, w otoczeniu kultury i sztuki z bogatą i interesującą historią. Tak atrakcyjna i pełna wrażeń wycieczka, jeszcze długo będzie żyła w naszej pamięci.

Zapraszamy do bogatej galerii, która zachowuje nasze bogate wspomnienia.